ελληνικά english 18 Αύγ 2018

Διατροφή | Υγεία | Διατροφική αξία

Βιταμίνες και ελαιόλαδο

ΧΣ
Οι βιταμίνες είναι γεμάτες αρετές. Και είναι απαραίτητες στα κύτταρά μας, ώστε να λειτουργούν σωστά. Συμμετέχουν σε όλες τις βιοχημικές διεργασίες που πραγματοποιούνται καθημερινά στον οργανισμό μας, ρυθμίζουν τον μεταβολισμό, διευκολύνουν την απελευθέρωση ενέργειας και συμβάλλουν στον σχηματισμό των οστών, των ιστών, κ.ά.

Το ελαιόλαδο -ως λιπίδιο- σε τι ωφελεί;
Υπάρχουν 13 διαφορετικές βιταμίνες, που ταξινομούνται σε δύο ομάδες: τις υδατοδιαλυτές βιταμίνες (διαλυτές στο νερό) και τις λιποδιαλυτές βιταμίνες (διαλυτές στο λίπος). Οι λιποδιαλυτές απορροφώνται με τα λίπη και αποθηκεύονται στο σώμα. Σε αντίθεση, οι υδατοδιαλυτές βιταμίνες (με εξαίρεση τη βιταμίνη Β12) δεν αποθηκεύονται στο σώμα και οι υπερβολικές ποσότητες πρόσληψής τους αποβάλλονται με τα ούρα.

Τα λιπίδια -συμπεριλαμβανομένου του ελαιολάδου- χρησιμεύουν, μεταξύ άλλων, για τη μεταφορά ορισμένων λιποδιαλυτών βιταμινών στο αίμα. Λιποδιαλυτές βιταμίνες είναι οι Α, D, Ε και Κ. Ονομάζονται έτσι επειδή διαλύονται και αποθηκεύονται σε λιπώδη ιστό, γεγονός που μπορεί να τις καταστήσει τοξικές σε υψηλές δόσεις.

Γενικότερα, οι λιποδιαλυτές βιταμίνες περιέχονται στα διαιτητικά λιπίδια όπως έλαια, λιπαρά ψάρια, κρόκοι αυγών, όργανα κρεάτων όπως το συκώτι, κ.λπ., με εξαίρεση τη βιταμίνη D, η οποία εκτός από την πρόσληψή της μέσω της τροφής, συντίθεται στο σώμα μέσω της δράσης του ήλιου.

Ποιες βιταμίνες περιέχονται;
Το ελαιόλαδο αποτελείται από 99% λιπίδια, εκ των οποίων, στην περίπτωση του ελαιολάδου, το 75% είναι μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, που είναι πολύ δημοφιλή για την ευεργετική τους επίδραση στην υγεία μας και ιδιαίτερα στο καρδιαγγειακό σύστημα. Επιπλέον, έχει πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα. Ωστόσο, είναι πλούσιο σε φαινολικές ενώσεις, φλαβονοειδή, χρωστικές, πτητικές ενώσεις και βιταμίνες! Ποιες είναι αυτές;

Βιταμίνη Κ
Δράση: Είναι απαραίτητη για την πήξη του αίματος, αποτρέποντας την αιμορραγία. Διατηρεί επίσης την μεταλλοποίηση του οστού, δηλαδή προάγει τη σταθεροποίηση του ασβεστίου στη δομή των οστών. Ανάγκες: 45 μικρογραμμάρια/ημέρα.
Πηγές: Βρίσκεται σε πράσινα φυλλώδη λαχανικά, στο λάχανο, στο κραμβέλαιο, στη σόγια, στην ελιά, στο ηλιέλαιο και στο καλαμπόκι. Όσον αφορά ζωικές πηγές, βρίσκεται στο συκώτι, στο κρέας και στον κρόκο αυγού.

Βιταμίνη Ε (τοκοφερόλη)
Δράση: Είναι ισχυρό αντιοξειδωτικό, έχει αντιφλεγμονώδη δράση και διεγείρει το ανοσοποιητικό σύστημα. Επίσης, παίζει ρόλο στη γονιμότητα. Έχει αντιγηραντικές ιδιότητες, καθώς η αντιοξειδωτική δράση της συμβάλλει στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών που παράγονται καθημερινά από τα κύτταρά μας. Ως κύριο αντιοξειδωτικό, προστατεύει τη μεμβράνη που περιβάλλει τα κύτταρα του σώματος, ιδιαίτερα τα ερυθρά αιμοσφαίρια και τα λευκοκύτταρα (κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος). Ανάγκες: 12 μικρογραμμάρια/ημέρα.
Πηγές: Βρίσκεται κυρίως σε φυτικά έλαια, σε φρούτα και λαχανικά, προϊόντα ολικής άλεσης και ελαιούχων σπόρων. Σε ζωική μορφή υπάρχει σε πολύ μικρές ποσότητες στα λιπαρά ψάρια και στα πλήρες γαλακτοκομικά προϊόντα.

Σύνθεση ελαιολάδου
Βιταμίνη Κ: Μέση περιεκτικότητα 60,2 mg/100 g,
Ελάχ.: 50,1 mg/100 g, Μέγ: 70,3 mg/100 g

Βιταμίνη Ε: Μέση περιεκτικότητα: 21,7 mg/100 g,
Ελάχ.: 5.1 mg/100 g, Μέγ.: 25 mg/100 g 



Σχόλια επισκεπτών

Αυτό το άρθρο δεν έχει σχολιαστεί ακόμα

Νέο σχόλιο



Όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικά.
Κάθε μήνυμα δημοσιεύεται
αφού το εγκρίνει ο διαχειριστής του ιστότοπου.

Χρήσιμα Links Βίντεο εκδηλώσεων